HAK PEKERJA DAN KESATUAN SEKERJA HARUS DIUTAMAKAN DEMI
KESEJAHTERAAN(WELLBEING) PEKERJA DAN KELUARGA MEREKA
Kami, 47 pertubuhan sivil, kesatuan sekerja dan
kumpulan prihatin yang dinyatakan dibawah ini, kini membuat tuntutan berikut
demi memastikan hak pekerja dan kesatuan sekerja dijamin di Malaysia. Adalah
sedih apabila kerajaan mengutamakan kepentingan perniagaan, pelabur dan majikan
lebih daripada hak dan kebajikan pekerja dan keluarga mereka.
1- KERJA
TETAP ‘REGULAR’ SEHINGGA UMUR PERSARAAN – MANSUHKAN KERJA ‘PRECARIOUS’(TIDAK
STABIL) KERJA KONTRAK JANGKA PENDEK
Hak untuk kerja tetap
sehingga umur persaraan adalah penting untuk kesejahteraan ekonomi dan
kestabilan kewangan pekerja dan keluarga mereka.
Kerja kontrak jangka pendek atau jangka tetap adalah
jenis kerja ‘precarious’(tak stabil/tidak menentu) yang harus dimansuhkan.
Kerja kontrak jangka pendek membenarkan penafian hak bersara pada umur 60, hak
dan faedah ‘maternity’, penambahan hak yang berlaku apabila tambah tempuh
perkhidmatan, menjadikan hamper mustahil untuk pekerja menubuhkan, menyertai
atau berkhidmat dalam kepimpinan kesatuan sekerja sedia ada. Kontrak jangka
pendek sebegini, yang biasa untuk satu tahun atau kurang, dengan tidak ad hak
untuk perlanjutan tempuh kerja walaupun kerja masih wujud, melemahkan keupayaan
seseorang pekerja berjuang untuk hak pekerja yang lebih baik, dan semestinya
melemahkan kesatuan sekerja atau menjadikan proses menubuhkan kesatuan
mustahil.
Kami menuntut untuk jaminan
hak kerja tetap sehingga persaraan, dan pemansuhan kontrak kerja jangka pendek
atau amalan pengajian sedemikian yang tidak stabil(precarious)
2 – MANSUHKAN
SISTEM ‘CONTRACTOR FOR LABOUR’ – PASTIKAN PERHUBUNGAN KERJA TERUS DI ANTARA
PEKERJA DAN PEMILEK/OPERATOR TEMPAT KERJA
Perhubungan kerja terus di antara pekerja
dan tuan punya/operator tempat kerja, principal, adalah penting untuk
memastikan pekerjaan stabil, di mana
majikan afa obligasi untuk memastikan hak dan kebajikan pekerja dipelihara
dengan terbaik. Seorang ‘ contractor for labour’(COL) harus tidak menjadi
majikan, dan peranan mereka, jika ada pun, harus hanya untuk membekalkan
pekerja kepada tuanpunya/operator tempat kerja atau secara alternative mencari
pekerja pekerjaan dengan majikan, dan untuk perkhidmatan tersebut harus dibayar
fi(‘fee).
Pemilik/operator tempat kerja, yng juga dikenali
sebagai ‘principal’, yang sepatutnya mempunyai pekerjaan terus dengan pekerja
yang bekerja ditempat kerja mereka. Tuntutan ini telah dilakukan dulu melalui
Kenyataan Bersama 93 kumpulan bertarikh 3/5/2012 bertajuk,‘Mansuhkan
Sistem ‘ Contractor For Labour’ – Tarik balik pindaan 2012 kepada Akta Kerja
1955 (Abolish the ‘Contractor for Labour’ system - Withdraw the 2012 amendments
to Employment Act 1955’), dan juga melalui kenyataan terdahulu oleh 115
kumpulan pada 28/10/20111 bertajuk, ‘Malaysia Harus Memastikan hak
Pekerja dan Kesatuan sekerja, dan menarik balik cadangan pindaan tidak adil
kepada Akta Kerja – Pembekal Pekerja tidak harus menjadi Majikan’(‘Malaysia
Must Protect Worker and Union Rights, and withdraw proposed unjust amendments
to Employment Act - Labour Suppliers Should Not Be Employers’.) Kami
juga menarik perhatian kepada Resolusi Majlis Peguam Malaysia tahun 2012, yang
menyatakan pendirian sama, di antara lain menyatakan bahawa, ‘ Majlis
Peguam berpendirian bahawa pembekal pekerja
dan/atau ‘contractor for labour’ harus tidak atau terus menjadi majikan pekerja
yang mereka membekalkan kepada pekrja yang telah dibekalkan kepada, diterima
dan yang telah mula bekerja di tempat kerja principal atau pemilik tempat
kerja. Selepas itu, pekerja harus menjadi ‘employee’(pekerja) principal atau
pemilik tempat kerja.’ Kami juga mengingat kembali piket dan protes
yang dianjurkan MTUC menentang sistem ‘contractor for labour’.
3 – MENGHALANG
‘OUTSOURCING’ KERJA, PEMECAHAN SYARIKAT MAJIKAN DAN SKIMA SEDEMIKIAN YANG
SECARA EFEKTIF MENGHAPUSKAN SOLIDARITY PEKERJA DAN MERUPAKAN TINDAKAN
‘MENGHANCURKAN KESATUAN SEKERJA’(UNION BUSTING)
Untuk mengelakkan kesatuan sekerja dan
perhubungan kerja, setengah majikan telah ‘outsourcing’ sebahagian kerja mereka
kepada kontraktor pihak ketiga, yang kemudian mengunakan pekerja sendiri untuk
melakukan kerja tersebut. Ini berlaku,
antara lain, di sector perladangan, dan Kesatuan Sekerja Pekerja Perladangan(NUPW),
yang dahulunya sebuah kesatuan sekerja yang kuat, pada hari sudah dilemahkan
walaupun bilangan pekerja di sector perladangan kekal sama atau telah
bertambah. Satu contoh lagi, adalah disektor perbankan bila setengan aspek
industry perbankan saperti perbankan internet atau talipon telah
di’outsource’ kepada pihak ketiga. “Outsourcing’
kerja adalah satu lagi strategi ‘union busting’, yang melemahkan kesatuan
sekerja, dan menafikan ahli kesatuan hak sedia ada dalam Perjanjian Koletif
Bersama(CBA).
Satu lagi cara yang digunakan adalah dengan memecahkan sesuatu syarikat majikan kepada beberapa syarikat
yang kecil, sesuatu yang kini difikirkan oleh Tenaga Nasional
Berhad(TNB). Ini telah ditentang dengan kuat oleh 4 kesatuan sekerja yang kini
mewakili ramai pekerja TNB. Pemecahan ini, jika berlaku, akan melemahkan
kesatuan sekerja yng kini kuat, dan kemungkinan akan menfikan ahli kesatuan
sedia ada hak dan faedah yang kini mereka menikmati melalui Perjanjian Kolektif
Bersama. Bila syarikat baru diwujudkan, pekerja akan menjadi pekerja
entity baru dan terpaksa melalui proses panjang menubuhkan, selepas itu
mendapatkan pengiktirafan lagi, dan memasuki CBA baru dengan majikan baru ini,
satu proses yang mungkin akan mengambil masa lama. Kami menyokongan kenyataan
bersama 4 Kesatuan Sekerja di TNB, iaitu Persatuan Eksekutif Tenaga Nasional
Berhad (PETNB), Kesatuan Percantuman Pekerja-Pekerja TNB (KPPPTNB), Tenaga
Nasional Junior Officers Union (TNBJOU) dan Persatuan Unit Keselamatan TNB
(PERUNIKA) bertarikh14/11/2013 menentang cadangan memcahkan TNB.
4
– BERHENTI PEMBUANGAN KERJA DAN PENGANIYAAN PEMIMPIN KESATUAN SEKERJA DAN
PEKERJA UNTUK TINDAKAN MEMPERJUANGKAN HAK PEKERJA DAN MENIMBULKAN
KETIDAKADILAN.
Bila presiden National Union of Flight Attendants
Malaysia (NUFAM) mengeluarkan kenyataan selaku Presiden Kesatuan Sekerja
mendedahkan (highlight) juga beberapa isu pekerja yang masih belum diselesaikan
oelj Malayian Airline(MAS), beliau diberhentikan kerja atas alas an
mengeluarkan kenyataan selaku pekerja. 53 kumpulan telah mengeluarkan kenyataan
bertarikh 3/3/2014 bertajuk “Malaysian Airline Harus Menghormati Hak
Kesatuan Sekerja dan Pekerja – Berhenti Tindakan ‘Union Busting’ Terhadap NUFAM
dan ahlinya’[ ‘Malaysian Airlines Must Respect Trade Union and Worker Rights
-Cease Anti-Union activities against NUFAM and its members’] dan kami
juga merujuk kepada kenyataan terdahulu yang dikeluarkan 43 kumpulan pad
3/12/2013 bertajuk, ‘MAS Harus Segera Membatalkan ‘suspension’ presidn
kesatuan sekerja Ismail Nasaruddin – Isu Hak Pekerja harus diselesaikan melalui
rundingan Bukan melalui ‘Union Buting’. [‘MAS Must Immediately
Revoke Suspension of Union President Ismail Nasaruddin Worker Right Issue
Should Be Resolved By Negotiations Not ‘Union Busting’. ]
Juga, 18 pekerja telah dibuang kerja oleh anak
syarikat DRB HICOM kerana menghantarserahkan memorandum MTUC kepada calum dalam
Pilihanraya Umum yang lalu, di mana objektif MTUC adalah untuk mendapatkan
komitmen bakal ahli Parlimen berkenaan isu hak pekerja. Kami mengulang
kenyataan 51 kumpulan yang dikeluarkan pada 25/6/2013 bertajuk, “ DRB HICOM
harus menghormati hak rakyat untuk mengambil bahagian dalam proses demokratik –
berhenti tindakan disiplin terhadap pekerja yang melaksanakan hak politik
mereka’ [“DRB HICOM Must Respect The Citizens’ Right To Participate In
The Democratic Process In Malaysia– Stop disciplinary action against workers
for exercising their political rights.”]
Ramai lagi pemimpin Kesatuan Sekerja yang telah
ditamatkan perkhidmatan kerana mendedahkan keridakadilan yang berlaku kepada
pekerja, antara lain, Abdul Jamil Lalaludeen dan Chen Ka Fattyang
merupakan Naib Presiden dan Bendahari National Union of Bank Employees (NUBE); Hata
Wahari, Presiden National Union of Journalists(NUJ); Ismail
Nasaruddin, Presiden NUFAM; dan Wan Noorulazhar , Presiden
Electronic Industry Employees Union Western Region, Peninsular Malaysia
(EIEUWR). Kami menarik perhatian kepada Kenyataan 87 kumpulan bertarikh
4/4/2013, RENESAS Harus Segera Mengiktiraf Kesatuan Sekerja dan Mengembalikan
Kerja Wan Noorulazhar [‘RENESAS Must Immediately Accord Recognition To The
Union And Reinstate Wan Noorulazhar.’]
Kami menuntut pemberhentian
tindakan pembuangan kerja, diskriminasi dan lain jenis penganiyaan terhadap ahli
kesatuan sekerja dan pemimpin pekerja, di mana semua tindakan sedemikian secara
wajar harus dilihat sebagi tindakan ‘union busting’ dilakukan
majikan yang tidak baik, yang pada masa ini seolah-olah direstui kerajaan
Malaysia.
Kami menuntut pemansuhan
undang-uangan yang kini membenarkan majikan membuang kerja ahli kesatuan
sekerja dengan senang-senang mengambil kira ianya suatu salahlaku kerja seorang
pekerja biasa, Sebagi contoh, Presiden NUFAM di buang kerja kerana
MAS menganggap tindakan seorang pekerjanya mengeluarkan kenyataan media adalah
salah laku kerja.
5 – HAK UNTUK
MENDAPATKAN SIASATAN DALAMAN[DOMESTIC INQUIRY] SEBELUM DIBUANG KERJA
Ismail Nasarudin dan 4 yang lain daripada NUFAM telah
dibuang kerja oleh MAS tanpa apa-apa Siasatan Dalaman (Domestic Inquiry).
…..Harmoni Perhubungan Industri ..keadilan menuntut bila
majikan mendakwa bahawa pekerja telah melakukan salahlaku kerja, natural
justice memerlukan bahawa pekerja diberikan hak didengar dan hak
menghadapi dakwaan ini di hadapan satu panel yang berkecuali.
Di dalam kes 18, yang telah dibuang kerja oleh anak
syarikat DRB HICOM, mereka ada Siasatan Dalaman(DI) tetapi hak untuk diwakili
oleh wakil kesatuan dinafikan. Mereka hanya dibenarkan diwakili oleh pekerja
daripada tempat kerja mereka.
Memandangkan, bahawa kebanyakkan pekerja tidak menjadi
ahli kesatuan sekerja atau ada kesatuan sekerja, adalah penting demi keadilan
bahawa semua pekerja harus mempunyai hak untuk
mendapat Siasatan Dalaman(DI), dan hak ini perlu diberikan melalui
undang-undang. Hak untuk pekerja yang didakwa melakukan salahlaku kerja untuk
diwakili peguam, ahli kesatuan sekerja atau pekerja pilihan mereka sendiri juga
harus dijamin.
6 – SALAHLAKU KERJA HARUS DITETAPKAN OLEH
UNDANG-UNDANG
Majikan telah sewenang-wenang menambahkan jumlah
salahlaku kerja, di mana kebanyakkan daripada salahlaku ini adalah juga tidak
jelas dan/atau yang secara terus menghakis/menafikan hak asas pekerja atau
kesatuan sekerja mereka, termasuk juga hak asas pekerja mendedahkan
ketidakadilan, berjuang untuk hak pekerja serta juga hak membuat aduan atau
representasi kepada pihak berkuasa berkenaan penncabulan hak pekerja atau
salahlaku majikan.
Di dalam kes DRB HICOM, satu daripada salahlaku kerja
yang didakwa adalah, ‘‘Membawa atau cuba membawa apa-apa bentuk pengaruh atau
tekanan luar untuk mengemukakan dan menyokong sesuatu tuntutan berhubung dengan
perkhidmatan sama ada tuntutan itu adalah tuntutan secara individu atau
tuntutan lain-lain kakitangan” Bagaimana ini boleh dikatakan salahlaku kerja
bila inilah apa yang pekerja dan kesatuan sekerja lakukan – menonjolkan
ketidakadilan dan berkempen untuk sokongan yang semestinya akan menjana
tekanan. …dan sebagainya ke atas majikan. Ini juga niat mana-mana piket. Ianya
tidak masuk akal, bila perkara ini dijadikan salahlaku kerja. 51 kumpulan telah
pada 25/6/2013, mengeluarkan kenyataan, ‘DRB HICOM HARUS menghormati hak
rakyat untuk mengambil bahagian dalam proses demokrasi – berhenti tindakan
disiplin terhadap pekerja yang melaksanakan hak politik mereka’(‘DRB HICOM
Must Respect The Citizens’ Right To Participate In The Democratic Process In
Malaysia– Stop disciplinary action against workers for exercising their
political rights.’). Kini, pekerja di MAS juga menghadapi
tindakan disiplin kerana membawa aduan mereka ke Putrajaya.
Salahlaku kerja seharusnya tidak cuba
mengurangkan hak pekerja, kebebasan bersuara, hak selaku rakyat dan hak asasi
yang lain. Saperti kesalahan jenayah, salahlaku kerja mestilah jelas dinyatakan
termasuk apakah juga hukuman yang akan dikenakan jika salahlaku berkenaan dibuktikan
atau diakui pekerja tertuduh.
Demi menjamin keselamatan pekerja, harus terdapat undang-undang yang mendefinasikan atau menetapkan apakah
salkahlaku kerja, menghadkannya kepada perkara yang berkenaan tempat kerja atau
secara munasabah yang ada kaitan dengan kerja. Cubaan majikan mengawal
kehidupan peribadi, kebebasan dan hak asasi pekerja terutamanya di luar masa
kerja seharusnya tidak sama sekali dibenarkan.
7 – BILA
PEMBUANGAN KERJA DIPUTUSKAN SEBAGAI SALAH DAN/ATAU TANPA ASAS MUNASABAH, HAK UNTUK
MENDAPATKAN KERJA KEMBALI TANPA KEHILANGAN FAEDAH HARUS DIJAMIN
Bila seseorang pekerja dibuang kerja secara salah,
keadilan dituntut pekerja memohon kerja kembali dengan membuat aduan yang
akhirnya akan sampai di Mahkamah Perusahaan yang menentukan sama ada
pemnbuangan kerja itu adalah salah atau tidak. Jika didapati pekerja dibuang
kerja secara salah, majikan seharusnya diperintahkan mengambil kembali pekerja
tanpa kehilangan apa-apa faedah. Secara alternative, pekerja juga harus boleh
menuntut pampasan sebagai ganti mendapat kerja kembali.
Di Malaysia, hak membuat pilihan sama ada mahu kerja
kembali atau menerima pampasan sebagai ganti telah dirampas daripada pekerja,
dan diletak kepada budibicara Mahkamah yang pada masa kini didapati jarang mengarahkan
kerja kembali tetapi pampasan sebagai ganti kerja kembali. Pada tahun 2007,
satu Jadual 2 yang baru ditambahkan
kepada Akta Perhubungan Perusahaan 1977, yang secara tidak adil bukan sahaja
menghadkan kuantum pampasan sebagai ganti kembali kerja kepada tidak lebih
daripada 24 bulan, dan untuk mereka yang masih dalam tempuh percubaan tidak
lebih daripada 12 bulan tetapi juga membenarkan potongan lain daripada jumlah
ini. Ini semua tidak akan menakutkan (deter) majikan membuang pekerja secara
salah, tetapi sebaliknya memberanikan majikan mengunakan ‘pembuangan kerja
secara salah’ sebagai taktik mengeluarkan pemimpin pekerja dan kesatuan sekerja
daripada kalangan pekerja mereka. Jadual 2 ini, yang
tidak adil bagi pekerja, harus di mansuhkan, dan pilihan sama ada mahu kembali
kerja atau terima pampasan sebagai alternatik kembali kerja harus di tangan
pekerja mangsa pembuangan kerja secara salah.
8 – TEMPUH
PERCUBAAN (PROBATION) DAN HAK LAIN HARUS DIJAMIN UNDANG-UNDANG UNTUK SEMUA
PEKERJA
Lebih daripada 92% pekerja di Malaysia bukan ahli
kesatuan sekerja, dan oleh kerana itu mereka tidak ada mekanisma
Perjanjian Bersama, yang mungkin dapat memastikan hak pekerja yang dijamin
secara khusus dalam perundangan buruh masih dapat juga dinikmati pekerja.
Probation(Tempuh Percubaan) adalah contoh satu daripada hak ini, di mana secara
munasabah tempuhnya tidak harus lebih daripada
tiga(3) bulan, yang merupakan jangkamasa cukup untuk mana-mana majikan menilai
kesesuaian seseorang pekerja dan seteruskan mengesahkan sebagai pekerja tetap
sampai umur persaraan.
Kini, ramai majikan menyalahgunakan kekurangan
perundangan buruh ini, dan membiarkan pekerja terus wujud sebagai pekerja dalam
tempuh percubaan untuk jangkamasa yang panjang, kadang-kadang bertahun-tahun,
dan ini kerana seseorang pekerja dalam tempuh percubaan ada hak kurang
berbanding pekerja yang sudah disahkan pekerja tetap. Undang-undang harus menetapkan tempoh maksima tempoh
percubaan, termasuk juga peruntukan pasti bahawa selepas tiga(3) bulan, pekerja
dianggap sebagai pekerja tetap.
9 – CEPATKAN PENDAFTARAN DAN PENGIKTIRAFAN
KESATUAN SEKERJA
Sedangkan hak masa dan akibat ketidakpatuhan kehendak
tempuh masa melakukan sesuatu wujud dalam perundangan buruh untuk perkara yang
patut dilakukan pekerja atau kesatuan sekerja, jelas provisi sedemikian untuk
tindakan majikan tidak ada. Pengiktirafan kesatuan sekerja di RENESAS mengambil
lebih kurang 4 tahun. Di dalam kes ini, ada kalanya majikan RENESAS gagal
mematuhi arahan Kementerian atau lewat mematuhi keperluan undang-undang, di
mana ini semua boleh majikan lakukan kerana undang-undang tidak menetapkan masa
melakukan sesuatu atau kesan kegagalan majikan melakukan sesuatu – ini
membenarkan majikan dengan begitu mudah memperlewatkan hak pekerja atau
kesatuan sekerja.
Pengiktirafan kesatuan adalah satu pra-syarat yang perlu diikuti di Malaysia sebelum majikan dan
kesatuan sekerja dapat memasuki Perjanjian Bersama, di mana proses ini harus dipercepatkan dan diuruskan dengan pantas, sebaiknya
tidak mengambil lebih daripada tiga(3) bulan. Keputusan ‘undi sulit’ harus
hanya berasaskan bilangan undi dalam kotak undi, di mana kini ianya secara
tidak adil juga mengambil kira bahawa mereka yang tidak dapat membuang undi
atas andaian bahawa mereka ini semua sebenarnya tidak mahu kesatuan. Ini tidak
adil.
Hak semakan kehakiman tidak boleh dinafikan, tetapi bila ianya digunakan majikan sebagai cara melewatkan pengiktirafan
kesatuan sekerja, adalah perlu prosiding Mahkamah dipercepatkan untuk
memastikan hak pekerja dan kesatuan sekerja tidak dinafikan atau dilewatkan.
Adalah memalukan bagaimana setengah majikan sanggup berbuat apa sahaja untuk
menafikan hak pekerja. Sebagai contoh, Malaysian Airlines(MAS), kini mencabar
keputusan Menteri memberikan pengiktirafan kepada NUFAM selepas undi sulit
dengan jelas menunjukkan bahawa 62.73% flight attendant di MAS mahu NUFAM
sebagai kesatuan sekerja yang mewakili mereka. Di dalam kes RENESAS,
pengiktirafan kesatuan sekerja dilewatkan setahun lebih akibat Semakan
Kehakiman dan Rayuan seterusnya di Mahkamah oleh majikan. Sebagai polisi, semakan kehakiman dan rayuan sedemikian harus cepat
dihabiskan kerana kelewatan mengakibatkan hak pekerja, dan tidakan Mahkamah
sedemikian tidak harus digunakan untuk melewatkan proses mendapat
pengiktirafan, atau pun proses kemasukkan Perjanjian Bersama.
10
– PERTIKAIAN PERUSAHAAN(TRADE DISPUTES) HARUS DISELESAIKAN CEPAT DAN
‘STATUS QUO’ SEMUA PIHAK HARUS DIKEKALKAN SEHINGGA ADA PENYELESAIAN
Sejarah menunjukkan bahawa mogok
dan tindakan perusahaan merupakan cara paling berkesan bagi
pekerja dan kesatuan sekerja menyelesaikan pertelingkahan dengan majikan dan
menuntut hak, tetapi kerajaan Malaysia telah masuk campur menghakis atau
menghadkan pilihan pekerja dan kesatuan sekerja yang mengakibatkan kerugian
kepada pekerja dan kesatuan sekerja. Kerajaan lebih cenderung kepada pilihan
menyelesaikan pertikaian perusahaan(trade dispute) melalui proses aduan,
perbincangan dan arbitrasi bukan melalui mogok dan tindakan perusahaan.
Olehkerana ini, proses menyelesaikan pertikaian perusahaan ini harus dijalankan
dengan cepat, dan pekerja dan ahli kesatuan sekerja harus secara berkesan
dipastikan selamat daripada pembuangan kerja dan diskriminasi oleh pihak
majikan sewaktu dan sehingga penyelesaian pertikaian perusahaan dan/atau aduan
ini dicapai.
Kebanyakkan pertikaian perusahaan dan aduan dimulakan
oleh pekerja dan kesatuan sekerja, di mana kebanyakkan masa pekerja yang
terbabit menjadi mangsa pembuangan kerja dan tindakan diskriminasi majikan
manakala majikan terus saperti biasa meneruskan perniagaan mereka, justeru
keadilan memerlukan agar semua pertikaian
poerusahaan ini diselesaikan cepat, tak lebih daripada 30 hari, dan pekerja
yang telah dibuang kerja akibat pemfailan atau berkenaan sesuatu pertikaian
perusahaan harus terus dibayar gaji biasa sehingga pertikaian perusahaan ini
berjaya diselesaikan. Majikan harus dihalang daripada membuang kerja pekerja
dan ahli kesatuan sekerja yang melapurkan pertikaian perusahaan dan/atau aduan
sehingga perkara ini diselesaikan.
11 – PEKERJA MIGRAN SEHARUSNYA TIDAK
DIDISKRIMINASI
Gaji sama untuk kerja sama adalah adil. Ianya salah jika pekerja migran didiskriminasi dalam isu hak
gaji minima, sebagai contoh kerajaan mencadangkan pekerja migran kini membayar
levi, di mana levi sebenarnya pembayaran yang dikenakan atas majikan untuk
mengalakkan majikan mengambil kerja pekerja tempatan berbanding dengan pekerja
migran. 82 kumpulan telah pada 8/2/2013 mengeluarkan kenyataan bertajuk, Gaji
Minima Untuk Semua Pekerja, termasuk Pekerja Migran – Tidak kepada Potongan
Gaji untuk Mendapat Kembali Levi Yang Harus Dibayar Oleh Majikan’
12
– PEMBERIAN PENGECUALIAN SECARA ‘UNILATERAL’ KEPADA MAJIKAN UNTUK
MENAFIKAN HAK PEKERJA YANG DIBERIKAN UNDANG-UNDANG HARUS BERHENTI
Undang-undang memberikan hak pekerja, tetapi banyak
situasi di mana ada peruntukkan yang memberikan kuasa kepada Menteri memberikan
pengecualian kepada majikan. Sebagai contoh, hak pekerja kerja maksima 8 jam
setiap hari, atau maksima 48 jam seminggu boleh dielak jika majikan diberikan
pengecualian. Keputusan member pengecualian diberikan tanpa pengetahuan awal
pekerja terbabit, tanpa memberi hak kepada pekerja atau kesatuan terbabit atau
untuk membantah permohonan majikan sebelum keputusan pengecualian diberikan.
Keputusan pengecualian memang dapat dicabar dalam had masa tertentu, tetapi
bagi pekerja, khususnya mereka yang tiada kesatuan sekerja, keupayaan atau kapasiti
berbuat cabaran sedemikian tidak ada. Secara adil,
hak didengar atau membantah permohonan majikan untuk pengecualian harus
diberikan sebelum keputusan pengecualian dibuat. Sebenarnya, majikan seharusnya
tidak diberikan pengecualian yang akan membawa kepada situasi hak pekerja atau
kesatuan sekerja yang ditetapkan undang-undang dinafikan.
13 – GAJI MINIMA MEMADAI UNTUK MEMASTIKAN
KEHIDUPAN BAIK (DECENT LIVELIHOOD)
Semua pekerja di Malaysia harus menerima gaji minima
mulai 1 Januari 2014 tetapi malangnya kuantum gaji minima ini ditetapkan
pada tahun 2012, iaitu RM900 untuk Semenanjung Malaysia dan RM800 untuk Sabah
dan Sarawak, di mana jumlah ini kini sudah tidak lagi mencukupi memastikan
kehidupan baik(decent) untuk pekerja dan keluarga memandangkan peningkatan
tinggi kos sara hidup. Manakala, pekerja dalam sector awam mendapat juga Elaun
Kos Sara Hidup [Cost of Living Allowances(COLA)], pekerja sector swasta tidak
mendapatkan COLA. Mengambil kira juga hakikat bahawa kerajaan Malaysia
telah berpendirian bahawa isirumah yang mendapatkan pendapatan kurang daripada
RM3,000 sebulan memerlukan bantuan kewangan, secara lojik gaji minima harus dinaikkan kepada sekurang-kurang RM1,500.
COLA juga harus dijadikan hak undang-undang
bagi pekerja, khususnya mereka yang berpendapatan rendah. Kadar
Gaji Minima juga harus dikaji semula sekurang-kurang setiap 6 bulan mengambil
kira bahawa peningkatan kos sara hidup kini begitu cepat, dan jumlah wang sebenarnya
yang diperlukan untuk memastikan kehidupan baik ‘decent’ pekerja dan
keluarganya.
14 – HAK UNTUK MENDAPATKAN FAEDAH ‘TIDAK ADA
KERJA’(UNEMPLOYMENT BENEFITS)
Pada masa kini, bila pekerjaan adalah tidak stabil
(precarious), kerajaan perlu menyediakan skim faedah
‘tidak ada kerja’(unemployment benefits) untuk membantu pekerja dan keluarga
mereka bila mereka tidak ada kerja. Walaupun tidak ada kerja
atau pendapatan, obligasi perlu bayar sewa, bil keperluan asas, hutang kereta
atau rumah, bayaran pembelajaran kanak-kanak, dll masih perlu dilakukan oleh
pekerja yang tidak ada kerja dan sumber pendapatan. Tanpa bantuan
kewangan dalam bentuk faedah ‘pekerja tak ada kerja’(Unemployment benefit),
kehidupan pekerja dan keluarga akan terjejas dengan serius. Sokongan
semasa susah saperti ini kini wujud di Negara lain, termasuk juga negara jiran
Thailand.
15 – HAK UNTUK TIDAK DIDISKRIMINASI BERASASKAN
JANTINA
Walaupun Perlembagaan Persekutuan menjamain layanan
sama rata, mahkamah telah berkeputusan bahawa obligasi tidak mendiskriminasi
pekerja berasaskan jantina adalah hanya obligasi bila majikan adalah kerajaan
atau badan berkanun – majikan sector swasta tidak ada obligasi sedemikian. Ini
secara jelas bercanggah dengan obligasi Malaysia di bawah Konvensyen
Penghapusan Semua Jenis Diskriminasi Terhadap Perempuan[Convention on the
Elimination of All Forms of Discrimination against Women (CEDAW)] yang Malaysia
telah tandatangani. Undang-undang patut dipinda
untuk memastikan bahawa semua majikan tidak dibenarkan mendiskriminasi pekerja
berasaskan jantina atau apa bentuk diskriminasi yang lain.
16 - KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN DI
TEMPAT KERJA
Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (DOSH)
merekodkan 1,248 kemalangan tempat kerja di 10
sektor pada 5 bulan pertama tahun 2013, yang mengakibatkan 68 pekerja maut, 81
hilang upaya kekal, dan 1,099 kecederaan tidak mengakibatkan
kecacatan kekal.
Pada tahun 2010, sejumlah
1426 kes penyakit pekerjaan(occupational disease) dan keracunan
telah dilapurkan kepada Bahagian Kesihatan Pekerjaan berbanding dengan 791 kes
yang dilapurkan tahun sebelumnya, di mana hanya lebih kurang separuh berjaya
disiasat secara berkesan. Di antara penyakit kesihatan yang dilapurkan adalah kehilangan pendengaran akibat bunyi (noise induced hearing
loss (NIHL)), penyakit kulit pekerjaan(occupational skin diseases) dan penyakit
paru-paru pekerjaan(occupational lung diseases). Secara umum tahap
kesedaran mengenai penyakit pekerjaan adalah rendah, tambah lagi bila ia
diketahui lama selepas pekerja sudah meninggalkan tempat kerja berkenaan – maka
berlaku kurang lapuran (under reporting) mengenai penyakit pekerjaan. Untuk
peklerja migrant(asing) yang telah kembali kepada negara asal, kini masih tidak
wujud mekanisma aduan atau akses kepada keadilan yang berkesan bila ia
melibatkan penyakit pekerjaan.
Malaysia harus menambahkan kesedaran mengenai penyakit
pekerjaan, dan harus lebih komited memastikan penguatkuasaan aktif untuk
memastikan keselamatan dan keihatan pekerjaan di tempat kerja. Hospital dan
pengamal perubatan harus diperlukan memaklumkan kepada pekerja dengan penyakit
atau keadaan kesihatan yang mungin berkait dengan tempat kerja hakikat
ini, dan juga di mana mereka boleh membuat aduan dan akses keadilan.
Memandangan ramai majikan juga ada menyediakan tempat
penginapan pekerja, harus ada undang-undang menetapkan piawaan minima perumahan pekerja yang akan
memastikan kesihatan dan keselamatan pekerja. Pekerja migrant datang ke
Malaysia yang sihat (with a clean bill of health) yang kemudiannya dihantar
kembali ke negara asal berasaskan penyakit saperti penyakit batuk kering (TB),
yang kemungkinan besar disebabkan tempat tinggal pekerja yang sesak dan
sempit(cramped) atau tempat kerja, dan oleh kerana ini senarai penyakit pekerjaan harus dikaji semula untuk
memasukkan penyakit yang mungkin disebabkan akibat keadaan tempat kerja atau
juga keadaan perumahan pekerja yang kurang memuaskan.
17 – HAK PEKERJA DALAM UNDANG-UNDANG UNTUK SEMUA
PEKERJA
Memandangkan di Malaysia, kebanyakkan pekerja tidak
tahu mengenai hak pekerja atau kesatuan sekerja, tambahan juga kerana hakikat
bahawa hak pekerja dan kesatuan tidak pun di ajar disekolah atau kolej, di mana
ini memerlukan bahawa undang-undang menetapkan dan
menjamin hak pekerja minima untuk semua, yang tidak terhad kepada yang hanya
berpendapatan RM2,000 atau kurang, atau hanya untuk pekerja klas tertentu
sahaja. Pekerja domestic, sama saperti pekerja lain, seharusnya mempunyai hak
sama menikmati hak minima pekerja yang ditetapkan undang-undang.
18. JANGAN TANDATANGAN PERJANJIAN YANG AKAN MENGHAKIS ATAU MEMBANTUT
HAK PEKERJA
Malaysia telah dan masih mahu tandatangani Perjanjian
Perdagangan Bebas(Free Trade Agreements) dan perjanjian lain, saperti Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (Trans-Pacific
Partnership Agreement [TPPA]) tanpa bersikap terbuka dan telus
mengenai kandungan perjanjian berkenaan, dan tanpa konsultasi dengan rakyat.
Beberapa perjanjian ini, kini diketahui mengandungi fasal/klausa yang akan
membawa kesan bukan sahaja menghakis tetapi juga membantut hak pekerja. Satu
fasal sedemikian adalah Fasal Perlindungan Pelabur (Investor Protection
Clause), yang melindungi pelabur dan juga membenarkan pelabur mengambil
tindakan undang-undang terhadap kerajaan sekiranya kerajaan berbuat sesuatu di
masa depan yang akan mengakibatkan majikan diperlukan membelanjakan lebih wang,
atau melakukan perkara yang akan menjejaskan keuntungan perniagaan. Maka, jika
Malaysia pada masa depan bertindak memperbaiki perkara saperti hak pekerja,
keselamatan pekerja, kesihatan awam dan perlindungan alam sekitar, di mana ini
akan memerlukan perniagaan berbelanja lebih yang akan mengakibatkan keuntungan,
Malaysia mengadapi risiko akan disaman atau diambil
tindakan undang-undang, di mana ini berkemungkinan akan menghalang kerajaan
Malaysia memperbaiki hak dan keadaan kerja pekerja di Malaysia
Harus disedari bahawa tuntutan atau isu pekerja dan
kesatuan sekerja yang disenaraikan di atas sama sekali bukan
komprehensif(comprehensive), tetapi adalah senarai setengah isu asas yang masih
memerlukan tindakan, dan seharus tidak dibenarkan dilupakan akibat pengedaran
masa, pengawalan media atau sebab lain.
Obligasi menghormati dan menjamin hak pekerja dan
kesatuan sekerja bukan sahaja pada kerajaan Malaysia, tetapi juga perniagaan,
‘corporation’, majikan, kerajaan negara daripada mana datang mereka yang
memiliki atau mengawal perniagaan, negara daripada mana datangnya pekerja
migrant(asing), mereka yang merupakan penguna barangan atau perkhidmatan, lain
perniagaan yang ada kaitan dengan majikan termasuk yang dalam supply chain
(rantai pembekalan), dan secara umum semua dalam komuniti global. Berkompromosi
piawai atau hak pekerja yang wujud di negara masing-masing atau perniagaan,
atas alasan cukup memadai memenuhi keperluan khusus undang-undang Malaysia
tidak boleh diterima.
Ruggie’s ‘Prinsip Pembimbing mengenai Perniagaan dan
Hak Asasi: Implementasi Rangka Kerja Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
“Memelihara, Menghormati dan Remedi’ [Ruggie’s "Guiding Principles on
Business and Human Rights: Implementing the United Nations 'Protect, Respect
and Remedy' Framework"] adalah satu daripada piawaian dan pembimbing atau
garis panduan (guidelines), yang harus diterimapakai kerajaan, perniagaan dan
majikan. Ia bukan memadai untuk hanya sesebuah negara menandatangani atau
meratifikasi Konvensyen atau Instrumen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu(UN) dan
Pertubuhan Buruh Antarabangsa(ILO) tetapi tidak melakukan apa yang perlu untuk
memberikan kesan penuh di Malaysia.
Kami menuntut kerajaan Malaysia segera mengambil
tindakan memastikan kesemua tuntutan di atas diberi kesan untuk memastikan
keadilan untuk pekerja dan kesatuan sekerja di Malaysia. Hak dan kebajikan
pekerja dan keluarga mereka harus dijadikan keutamaan mana-mana kerajaan, dan
ini harus juga memerlukan penyediaan mekanisma memelihara kebajikan pekerja
saperti faedah mereka yang tidak ada kerja (unemployment benefit) untuk pekerja
mendapati diri mereka dalam keadaan tidak ada kerja.
Kami menuntut pengembalian kerja(reinstatement)
kesemua pemimpin pekerja dan kesatuan sekerja termasuk Abdul Jamil Lalaludeen
dan Chen Ka Fatt dari NUBE, Ismail Nasaruddin dari NUFAM, Wan Noorulazhar dari
KSIEWBSM(EIUWR), dan Rusaini Mamat daripada NUTEAIW
Kami juga menuntut Malaysia segera meratifikasi
Konvensyen ILO 87 Kebebasan Berpersatuan dan Penjagaan Hak Berorganisasi(ILO
Conventions 87, Freedom of Association and Protection of the Right to Organise)
dan lain-lain konvensyen pekerja yang penting. Kami juga menuntut Malaysia
memberi kesan penuh kepada semua Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa
Bersatu(PBB/UN) dan Pertubuhan Buruh Antarabangsa(ILO) termasuk juga
ILO Convention 98, Right to Collective Bargaining(Hak Untuk Perjanjian
Bersama).
Senator Syed Shahir bin Syed Mohamud
Charles Hector
Mohd Roszeli bin Majid
Tidak ada komentar:
Posting Komentar